Gode råd, der mindsker stress

Gode råd, der mindsker stress

Bliv direktør over din mailboks og ikke omvendt

Styr din nysgerrighed. Slå alarmknappen fra. Afsæt tidspunkter på dagen, hvor du tjekker mails og vær struktureret. Rør så vidt mulig kun hver mail 1 gang. Hav eventuelt en mailboks til nyhedsmails, der som regel ikke haster, som du kan vælge at læse samlet, evt. en bestemt dag.

 

Book et møde med dig selv, når du skal lave tænkearbejde og være visionær

Prioriter tid i uforstyrrethed, når du skal være kreativ og skabe udvikling

 

Planlæg din uge

Afsæt tid hver uge – 20-30 minutter, til at danne dig et overblik over ugens vigtigste opgaver i forhold til dine værdier – både professionelt og privat.

 

Brug tid på at skabe overblik over din dag

Start dagen (gem mailboksen til bagefter!) med at skabe overblik over vigtigste opgaver. Planlæg dagen og sæt tid på opgaverne. De fleste er tidsoptimister. Planlæg max 60% af din tid. Resten er til uforudsete hændelser.

 

Hold pauser

Hold en RIGTIG pause. Væk fra dit arbejde. Du er langt mere effektiv, når du holder en kort pause min. hver 1½ time. Indarbejd gerne en kort meditation (3-4 min) samt let fysisk bevægelse i pausen. Vær social med kolleger.

 

Mindsk afbrydelser

Når du bliver afbrudt, og du føler det ikke er en “haster”, kan du venligt spørge, om det kan vente. Ellers giv et kort og venligt svar. Vær tydelig og præcis i din kommunikation med andre.

 

Lad hjernen gøre arbejdet, mens du slapper af

Sørg for at din hverdag skifter mellem hektisk og afslappet aktivitet, det motionerer hjernen. Det er især vigtigt, at have tid med rolig energi (alfa-energi, hvor hjernens svingninger ligger mellem 8-12). Afsæt tid af til alfa-tid, og du vil opleve større kreativitet, bedre problemløsning, mere energi, indre fred, bedre hukommelse, lavere blodtryk, mindre stress. Meditation er alfa-tid.

 

Lyt til meditation